Klar anslutning

När inomhusinstallationen är utförd och din mediabox är driftsatt, då är din anslutning klar för att användas.

Du kommer då kunna ha tillgång till bredbandstjänster så som internet, TV och telefoni – allt via fiber!

En mediabox installeras i varje hushåll och det är till denna signalen för dina fibertjänster kommer och det är här du kopplar in router, tv-box etc

  • Om inte redan mediaboxen är ansluten till ström - börja med att koppla in strömadaptern i ett vägguttag. Nu lyser mediaboxens PWR-lampa.

  • Mediaboxens WAN-lampa lyser/blinkar när din anslutning har länk och är ansluten till nätet.

  • På mediaboxen finns flera LAN-portar (Märkt med LAN1, LAN2 osv) - Det är här du kopplar in dina enheter (router, tv-box, dator osv) med nätverkskabel.

Mediaboxen är konfigurerad med "free seating" -  så att du skall kunna ansluta bredbandsutrustning i valfritt uttag.


Beställa tjänst


För att komma i gång med en tjänst kan du som privatperson antingen använda självaktiveringstjänsten via tjänsteportalen eller kontakta den tjänsteleverantör du är intresserad av att teckna tjänst hos.

Du kan även nyttja "bredbandshjälpen" - Kontakta oss för att få mer information om "bredbandshjälpen"!

 

Självaktiveringstjänsten är en funktion som ger dig som ny privatkund i stadsnätet möjligheten till att välja en internettjänst från tjänsteportalen och direkt få tillgång till den. 

Om du vill använda dig utav självaktiveringstjänsten gör du så här:

  1. Koppla in en dator direkt i någon utav LAN-portarna/uttagen på mediaboxen.

  2. Öppna en webbläsare -> Du kommer då till tjänsteportalen. Om du inte automatiskt kommer till tjänsteportalen kan du testa att manuellt skriva in https://stadsnatamal.valjtjanst.se/

  3. Se över tjänsteutbudet på tjänsteportalen och jämför alternativ.

  4. Registrera dig, välj tjänst och aktivera den.

  5. Starta om datorn -> Din internettjänst är i gång!


För att använda självaktiveringshjälpen behöver du befinna dig på den adress du vill aktivera tjänst. Det fungerar alltså inte att registrera sig och beställa tjänst från exempelvis annan adress eller från arbetet/skolan.

Självaktiveringstjänsten endast avser privatpersoner.
Företagstjänster kan ej beställas genom självaktivering.


Du kan även självklart kontakta tjänsteleverantörerna för att ta del av utbudet, eventuella erbjudanden och beställa tjänst.
Ring dem eller besök deras hemsida!

Här finner du tillgängligt utbud med tjänsteleverantörer och deras kontaktuppgifter.


Den utrustning som eventuellt behövs för beställd tjänst och som kopplas till mediaboxen kan du antingen beställa från tjänsteleverantören eller köpa hos en elektronikhandlare.

Om du har en vilande/passiv anslutning till stadsnätet men vill komma i gång med fibertjänster behöver du först ta kontakt med oss för att beställa aktivering av anslutning.

 

Hastighetskoll och tips

Det är mycket som kan påverka hastigheten på din internettjänst och nedan följer några tips om vad man kan göra och tänka på för att förbättra upplevelsen.

På t ex bredbandskollen kan du mäta vilken hastighet på internet du har tillgång till.
Där finns även ännu fler tips på hur du kan optimera ditt användande.
När du mäter hastighet via bredbandskollen skall du koppla in din datorn direkt till mediaboxen, på så vis får du mätt den hastighet som kommer till din anslutning utan någon annan inblandad utrustning och mellanliggande led. Genom att göra bredbandskollen kopplad genom routern får du mätt hastigheten du surfar trådlöst.

En trådlös internetanslutning i hemmet är en smidig lösning  och gör ditt användande mer flexibelt. Men tänk på var du placerar routern för att signalen skall kunna nå ut till uppkopplade enheter. Tänk även på att den skall vara kraftig nog för hemmets planlösning, antal användare, hastighet på tjänst etc.

Även din dator, läsplatta, smartphone kan bidra till långsammare upplevelser. Kontrollera hård- och mjukvaror (nätverkskort, operativsystem, webbläsare, program etc) på de enheter du använder för att höja din upplevelse och för att nyttja funktioner och hastigheter på bästa sätt. 

Om ni är många i hushållet som använder bredbandet samtidigt påverkar detta belastningen. Räcker hastigheten på internettjänsten till?
Kontakta din tjänsteleverantör för eventuell uppgradering eller förändring av hastighet!

Vid problem med beställd tjänst

Om du skulle uppleva problem med dina tjänster via stadsnätet ber vi dig att kontakta din tjänsteleverantör i första hand för felsökning och felanmälan.
Men innan du felanmäler till din tjänsteleverantör kan du testa med att starta om din utrustning.

- Gör mediaboxen strömlös genom att ta ut strömsladden ur vägguttaget - vänta ca 30 sekunder och sätt sedan tillbaka den.
- Tänk på att du även kan komma att behöva starta om annan utrustning som du använder till din tjänst,  eventuell router och digitalbox, dator etc.

Om du även efter omstart av utrustning upplever problem med din anslutning och tjänster ber vi dig kontakta tjänsteleverantör för hantering.

Se även aktuell driftinformation hos oss här!



Går du i flyttankar?
Eller har du kanske nyligen köpt hus och vill veta vilka förutsättningar som finns? Hör av dig till oss så berättar vi mer!

Överlåtelse eller uppsägning av näthyra


Om du idag nyttjar din fiberanslutning och har aktiva fibertjänster behöver du antingen avsluta eller flytta med dem om du skall byta bostad.
Genom att kontakta din tjänsteleverantör kan du enkelt flytta med fibertjänsterna om även din nya bostad är ansluten till stadsnätet.

Om den nya ägaren av huset är intresserad av att behålla fiberanslutningen aktiv och ha möjlighet att abonnera på fibertjänster fyller ni i delen av formuläret som avser överlåtelse. Skicka därefter in till oss för registrering!

Om den nya ägaren av huset inte är intresserad av att nyttja anslutningen till stadsnätet, och då inte heller ha tillgång till fibertjänster, skriver du som säljare i den delen på formuläret som avser uppsägning i stället. Skicka därefter in formuläret till oss för hantering!

Om du säljer/köper genom mäklare är det inte ovanligt att fastighetsbyrån/mäklarna är behjälpliga med detta formulär i samband med försäljning och tillträde.


I formuläret om överlåtelse fyller du i det som gäller för dig/er!

Här hittar du formulär om överlåtelse/uppsägning



Sidan uppdaterad 2021-06-30

KONTAKTINFORMATION

Stadsnät i Åmål AB
E-post: stadsnat@amal.se
Telefon: 0532-77 72 00

Besöksadress:
Hjeltegatan 11, 662 30 ÅMÅL

Postadress:
Box 32, 662 21 ÅMÅL

Fakturaadress:
PEPPOL-adress 0007:5567087530