Driftinformation

Här informerar vi om planerade och pågående driftstörningar och avbrott.


Det råder inga kända driftstörningar

Planerat underhållsarbete i stadsnätet

Torsdagen den 10 december planeras ett underhållsarbete i stadsnätet.
Berörda adresser är meddelade.



Hastighetskoll och tips

Det är mycket som kan påverka hastigheten på din internettjänst och nedan följer några tips om vad man kan göra och tänka på för att förbättra upplevelsen.

På t ex bredbandskollen kan du mäta vilken hastighet på internet du har tillgång till.
Där finns även ännu fler tips på hur du kan optimera ditt användande.
När du mäter hastighet via bredbandskollen skall du koppla in din datorn direkt till mediaboxen, på så vis får du mätt den hastighet som kommer till din anslutning utan någon annan inblandad utrustning och mellanliggande led. Genom att göra bredbandskollen kopplad genom routern får du mätt hastigheten du surfar trådlöst.

En trådlös internetanslutning i hemmet är en smidig lösning  och gör ditt användande mer flexibelt. Men tänk på var du placerar routern för att signalen skall kunna nå ut till uppkopplade enheter. Tänk även på att den skall vara kraftig nog för hemmets planlösning, antal användare, hastighet på tjänst etc.

Även din dator, läsplatta, smartphone kan bidra till långsammare upplevelser. Kontrollera hård- och mjukvaror (nätverkskort, operativsystem, webbläsare, program etc) på de enheter du använder för att höja din upplevelse och för att nyttja funktioner och hastigheter på bästa sätt. 

Om ni är många i hushållet som använder bredbandet samtidigt påverkar detta belastningen. Räcker hastigheten på internettjänsten till?
Kontakta din tjänsteleverantör för eventuell uppgradering eller förändring av hastighet!


                              bredbandskollen




Sidan uppdaterad 2020-11-27



KONTAKTINFORMATION

Stadsnät i Åmål AB
E-post: stadsnat@amal.se
Telefon: 0532-77 72 00

Besöksadress:
Hjeltegatan 11, 662 30 ÅMÅL

Postadress:
Box 32, 662 21 ÅMÅL

Fakturaadress:
PEPPOL-adress 0007:5567087530

Upplever du problem med beställd tjänst?

Om du skulle uppleva problem med dina tjänster via stadsnätet ber vi dig att kontakta din tjänsteleverantör för felsökning och felanmälan. Men innan du felanmäler till din tjänsteleverantör kan du testa med att starta om din utrustning.

1. Gör mediaboxen strömlös genom att ta ut strömsladden ur vägguttaget.

2. Vänta ca 30 sekunder och sätt sedan tillbaka den igen.

3. Tänk på att du även kan komma att behöva starta om annan utrustning som du använder till din tjänst, eventuell router och digitalbox, dator etc.

Om du även efter omstart av utrustning upplever problem med din anslutning och tjänster ber vi dig kontakta tjänsteleverantör för hantering.