Synpunkter

Frågor & svar vid flytt


Planerar du sälja din bostad eller har du kanske nyligen köpt ett hus och vill veta vilka förutsättningar som finns?

Varje månad köps, säljs och byts fastigheter och bostäder i Åmål, och frågorna kan vara många och ibland är det mycket att tänka på.
Vi har listat några frågor och svar om vad som gäller med anslutningen till stadsnätet som kanske kan hjälpa dig!


Jag har köpt ett hus som ännu inte är ansluten till stadsnätet - Hur gör jag?

Hör av dig till oss om du vill veta vad som gäller för just ditt hus och anslutning till stadsnätet!
Om du gör en intresseanmälan här på webbplatsen så kontaktar vi dig så snart vi kan och hjälper dig vidare!



Jag ska flytta och min nya bostad är också ansluten till stadsnätet - Kan man flytta med fibertjänsterna?

Absolut! Kontakta din leverantör så kommer ni överens om när abonnemanget ska upphöra på din gamla adress och starta på den nya!


Jag har sålt mitt hus och ska flytta - vad behöver jag tänka på?

I detta formulär om uppsägning/överlåtelse av näthyra fyller du i det som gäller för dig och din flytt.

Om den nya ägaren av huset är intresserad av att behålla fiberanslutningen aktiv och ha möjlighet att nyttja fibertjänster genom stadsnätet fyller ni i delen som avser överlåtelse i formuläret. På så vis överlåter ni anslutningen och betalningsansvaret. Om den nya ägaren däremot inte vill nyttja fiberanslutningen och ni i stället kommer överens om att att avsluta anslutning till stadsnätet, skickar du som säljare in en uppsägning. Skicka in formuläret till oss för hantering! Här brukar även fastighetsförmedlingen/mäklaren vara behjälplig med formulär.

Tänk även på att du behöver avsluta eventuellt autogiro, e-faktura eller liknande!

Om du nyttjar din anslutning till stadsnätet och har aktiva fibertjänster behöver du även antingen avsluta eller flytta med dem i samband med försäljningen.
Kontakta din tjänsteleverantör så hjälper de dig!


Jag har köpt ett hus som är anslutet till stadsnätet - Hur kommer jag i gång med fibertjänster?

När du är ansluten till stadsnätet har du ett brett tjänsteutbud med några utav Sveriges största och mest populära leverantörer att välja på!
Kika i genom tjänsteutbudet här på vår webbplats och kontakta sedan den leverantören som du vill beställa tjänst från! Leverantören skickar ut nödvändig utrustning för beställd tjänst, och annan utrustning finns även att köpa hos elektronikhandel om du inte redan har utrustning du vill/kan använda.


Jag har köpt ett hus som har en passiv/vilande anslutning  till stadsnätet - Vad behöver jag göra för att komma i gång med fibertjänster?

Om du idag har en passiv/vilande anslutning och vill börja nyttja fibertjänster genom stadsnätet behöver du först beställa aktivering.
Fyll i denna beställning om aktivering och skicka in till oss för hantering. Att aktivera anslutningen kostar f n 1500 kr och där efter betalar du f n 95 kr/månaden i nätavgift. När anslutningen är aktiverad kan du kontakta den leverantör du vill beställa tjänster från.



Jag bor i hyreslägenhet och har tjänster genom stadsnätet - vad behöver jag tänka på vid flytt?

Bor du i hyresrätt behöver du egentligen bara avsluta eller flytta med dina fibertjänster när du sagt upp hyreskontraktet. Kontakta din leverantör så hjälper de dig vidare! Men hör gärna även med din hyresvärd om det är något annat du behöver tänka på som gäller för just din lägenhet!



Jag ska hyra ut mitt hus som är anslutet till stadsnätet - hur gör man med näthyran då?

Även om du hyr ut huset så ansvarar du som fastighetsägare för näthyran och att den blir betald i tid. Stadsnät i Åmål AB fakturerar endast fastighetsägaren och den som äger betalningsansvar i överensstämmelse med anslutningsavtalet.




Det finns säkert massa andra frågor som vi inte har listat här - så hör bara av dig till oss om du funderar på något så hjälper vi dig!
Du når oss på 0532-77 72 00 eller stadsnat@amal.se