Klar anslutning

När inomhusinstallation är utförd och du har emottagit ett meddelande från oss som bekräftar att din anslutning på din adress är klar, då är din anslutning klar för att användas.

Du kommer då kunna ha tillgång till bredbandstjänster så som internet, TV och telefoni – allt via fiber!

En mediabox installeras i varje hushåll och det är till denna signalen för internet, TV och telefoni kommer och det är här du kopplar in dina tjänster.
Koppla först in strömadaptern i ett vägguttag - då lyser PWR-lampan.
Mediaboxens WAN-lampa lyser/blinkar när din anslutning har länk och är ansluten,  och utifrån vilka LAN-uttag du kopplar in tjänster/produkter lyser den respektive LAN-lampan.

Mediaboxen är konfigurerad med "free seating" -  så att du skall kunna ansluta bredbandsutrustning i valfritt uttag.

För att komma i gång med en tjänst kan du som privatperson antingen använda självaktiveringstjänsten via tjänsteportalen eller kontakta den tjänsteleverantör du är intresserad av att teckna tjänst hos.

Du kan även nyttja "bredbandshjälpen" - Kontakta oss för att få mer information om "bredbandshjälpen"!

 

Självaktiveringstjänsten är en funktion som ger dig som ny privatkund i stadsnätet möjligheten till att välja en internettjänst från tjänsteportalen och direkt få tillgång till den. 

Om du vill använda dig utav självaktiveringstjänsten gör du så här:

  1. Koppla in en dator direkt i ett uttag på mediaboxen.
  2. Öppna en webbläsare -> Du kommer då till tjänsteportalen.
  3. Se över tjänsteutbudet på tjänsteportalen och jämför alternativ.
  4. Registrera dig, välj tjänst och aktivera den.
  5. Starta om datorn -> Din internettjänst är i gång!


Observera att självaktiveringstjänsten endast avser privatpersoner och internettjänst.

Företagstjänster kan ej beställas genom självaktivering.


Du kan även självklart kontakta tjänsteleverantörerna för att ta del av utbudet, eventuella erbjudanden och beställa tjänst.
Ring dem eller besök deras hemsida!

Här finner du tillgängligt utbud med tjänsteleverantörer och deras kontaktuppgifter.


Den utrustning som eventuellt behövs för beställd tjänst och som kopplas till mediaboxen kan du antingen beställa från tjänsteleverantören eller köpa hos en elektronikhandlare.

Om man på sitt anslutningsavtal till Stadsnät i Åmål AB angett att man endast önskar installation och därmed saknar driftsatt anslutning ombeds man först ta kontakt med oss för aktivering för att sedan kunna beställa fibertjänst och nyttja anslutningen.

 

Hastighetskoll och tips

Det är mycket som kan påverka hastigheten på din internettjänst och nedan följer några tips om vad man kan göra och tänka på för att förbättra upplevelsen.

bredbandskollen kan du mäta vilken hastighet på internet du har tillgång till.
Där finns även ännu fler tips på hur du kan optimera ditt användande.
När du mäter hastighet via bredbandskollen skall du koppla in din datorn direkt till mediaboxen, på så vis får du mätt den hastighet som kommer till din anslutning utan någon annan inblandad utrustning. Genom att göra bredbandskollen kopplad genom routern får du mätt hastigheten du surfar trådlöst.

En trådlös internetanslutning i hemmet är en smidig lösning  och gör ditt användande mer flexibelt. Men tänk på var du placerar routern för att signalen skall kunna nå ut till uppkopplade enheter. Tänk även på att den skall vara kraftig nog för hemmets planlösning, antal användare, hastighet på tjänst etc.

Även din dator, läsplatta, smartphone kan bidra till långsammare upplevelser. Kontrollera hård- och mjukvaror (nätverkskort, operativsystem, webbläsare, program etc) på de enheter du använder för att höja din upplevelse och för att nyttja funktioner och hastigheter på bästa sätt. 

Om ni är många i hushållet som använder bredbandet samtidigt påverkar detta belastningen. Räcker hastigheten på internettjänsten till?
Kontakta din tjänsteleverantör för eventuell uppgradering eller förändring av hastighet!

Vid problem med beställd tjänst

Om du skulle uppleva problem med dina tjänster via stadsnätet ber vi dig att kontakta din tjänsteleverantör i första hand för felsökning och felanmälan.
Men innan du felanmäler till din tjänsteleverantör kan du testa med att starta om din utrustning.

- Gör mediaboxen strömlös genom att ta ut strömsladden ur vägguttaget - vänta ca 30 sekunder och sätt sedan tillbaka den.
- Tänk på att du även kan komma att behöva starta om annan utrustning som du använder till din tjänst,  eventuell router och digitalbox, dator etc.

Om du även efter omstart av utrustning upplever problem med din anslutning och tjänster ber vi dig kontakta tjänsteleverantör för hantering.

Se även aktuell driftinformation hos oss här!

Går du i flyttankar...

eller har du kanske nyligen köpt hus och vill veta vilka förutsättningar som finns? Hör av dig till oss så berättar vi mer!

Om du idag nyttjar din fiberanslutning och har aktiva fibertjänster behöver du antingen avsluta eller flytta med dem om du skall byta bostad.
Genom att kontakta din tjänsteleverantör kan du enkelt flytta med fibertjänsterna om även din nya bostad är ansluten till stadsnätet.

Tänk på att du även behöver anmäla förändring när det kommer till näthyran till oss!

I detta formulär om uppsägning/överlåtelse av näthyra fyller du i det som gäller för dig och din flytt.
Om den nya ägaren av huset är intresserad av att behålla fiberanslutningen aktiv och ha möjlighet att abonnera på fibertjänster fyller ni i delen avseende överlåtelse. Skall ingen överlåtelse ske fyller du i delen för uppsägning i stället. Skicka in formuläret till oss för hantering.


Sidan uppdaterad 2017-09-15

KONTAKTINFORMATION

Stadsnät i Åmål AB
E-post: stadsnat@amal.se
Telefon: 0532-77 72 00

Besöksadress: Hjeltegatan 11, 662 30 ÅMÅL
Postadress: Box 32, 662 21 ÅMÅL